dinsdag 23 december 2014

Huis

Na weer een werkdag van 16 uur zit in nu tevreden maar ook wel moe voor me uit te staren. Ik heb moeite om inspiratie te vinden voor een nieuw verhaaltje. Vaak in het donker naar en van het werk, in een soort van tunnelvisie. Geld verdienen om de boel te laten draaien en om straks aan ons nieuwe hoofdstuk te beginnen namelijk ons eigen huis. We krijgen de sleutel op 15 februari en gaan dan de basement verbouwen.
Ik zal 2 weken vrij nemen want ik heb Rik beloofd dat zijn kamer klaar zal zijn als we op 1 maart in ons nieuwe stulpje gaan wonen. We zijn al zolangzamerhand begonnen met het bezoeken van bouwmarkten om een idee te krijgen van de producten en de prijzen. Laatst een stapel kleurstalen meegenomen voor Rik zodat hij kleuren kan kiezen voor zijn kamer. Ik heb al een aantal toezeggingen gehad van vrienden die komen helpen, ze zijn zeer welkom want er moet het nodige gebeuren. Gelukkig is de basement al helemaal geisoleerd en is het loodgieterswerk voorbereid.

Ik kan eigenlijk niet bevatten wat we nu weer geflikt hebben, niet alleen wij maar ook de makelaar(s) en de hypotheekverstrekker. De hypotheekverstrekkende bank (was al onze eigen bank) is normalitair veel strenger voor nieuwe emigranten waardoor je per saldo een hogere rente moet betalen en een veel hogere aanbetaling. Voor ons zijn ze zeer coulant en hebben ons een heel erg netjes voorstel gedaan wat we hebben geaccepteerd. Misschien dat dit heeft te maken dat de familie Klinge een zeer gewaardeerde klant is in het St Albert filiaal. Als San en ik daar binnen komen dan komt meteen de branche manager naar ons toe en geeft ons temidden van andere klanten een innige omhelzing. Zij kent ons verhaal en blijkbaar hebben we indruk gemaakt.

Van de oorspronkelijke vraagprijs hebben we, en dat mogen we toch wel zeggen, een behoorlijk bedrag af kunnen pingelen wat in dit segment zeer ongewoon is omdat er normaal gesproken tegen elkaar op wordt geboden. De bouwinspecteur was ook tevreden over de conditie van het huis en feliciteerde ons met de wel zeer lucratieve aankoop. Blijkbaar zijn de verkopers toch nog tevreden met het bedrag want ze laten ook nog hun giga grasmaaier achter zodat we al zittend en decadent ons "bescheiden" grasmatje kunnen maaien. Ze laten ook alle verlichting, gordijnen, wasmachine, wasdroger, enz, enz achter. Dat is hier in Canada normaal en voor de aankopende partij zeer prettig omdat je dan niet nog eens een hoop geld hierin moet steken.

Met brandende ogen maar verder voldaan sluit ik dit informatieve stukje af met iedereen die dit nog leest een hele fijne Kerst en een gelukkig nieuwjaar te wensen.


1 opmerking:

  1. Jullie ook fijne feestdagen en een super 2015 (gaat vast wel lukken denk ik zo) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen