zaterdag 2 februari 2013

Examens en cursussen

Het "gewone" leven is weer begonnen. Rik sinds donderdag weer naar school, Koen had hem gemist in de schoolbus, samen met je grote broer is natuurlijk veel gezelliger.
Het nieuwe school semester is begonnen en de principal (directeur) heeft waarschijnlijk hoge verwachtingen van Rik want hij heeft hem 3 academische vakken gegeven. Rik was wat minder enthousiast want dit betekent dat hij veel huiswerk mee krijgt, wij daarentegen vinden het heel fijn want als hij dit niveau aan kan dan zijn er qua universiteit veel meer mogelijkheden. Gisteren kwam Rik thuis van school, zijn ogen glinsterden. Hij is uitgenodigd voor de trainingen van het American Footballteam en voor het atletiekteam (Track&Field), wat zijn we trots op hem.

San heeft heel hard geleerd voor haar examens anatomie welke afgelopen donderdag en vrijdag hebben plaats gevonden. Haar eerste examen was zwaar en vooral de vraagstellingen waren moeilijk, het medische Engels leek volgens San meer op Chinees......
Gisteren had ze wel een heel goed gevoel en ging het een stuk beter (een gedeelte was al nagekeken en scoorde ze 100%, is hier een A+. Dit geeft de burger weer moed en ga je een stuk meer ontspannen het weekend in.
Ik had ook een cursus, in dit geval ging het om de Canadese variant van EHBO. Een 2 daagse cursus op C niveau wat betekent dat je als first responders (eerste hulpdiensten) eerste hulp en reanimatie mag geven. Dit geldt ook voor kinderen en baby's. Dit was toch wel anders dan in Nederland waarbij ook vooral het Engels het moeilijker maakt, ik heb hierdoor nog meer respect gekregen voor wat San allemaal presteert,
De cursus werd gehouden in het gemeentehuis van Morinville, ik deed de cursus met ambtenaaren van dit stadje en heb weer goed kunnen netwerken.

13 februari heb ik het sollicitatiegesprek voor de Park Rangers, ben gisteren officieel gebeld en krijg nog instructies wat voor papierwerk ik moet meenemen, spannend!
Vrijdagavond waren San en ik uitgenodigd op een feestje wat werd gegeven door de buurvrouw van onze inmiddels hele goede vrienden Kelly en Adriana. Het feestje was in een pub in St Albert, de sfeer is hier toch heel anders dan in Nederland, heel ontspannen en vriendelijk. De gastvrouw, Cynthia, was een van oorsprong Nederlandse en we werden meteen weer uitgenodigd door haar voor een volgend feestje. Blijkbaar was er al behoorlijk over ons gesproken want ze vroeg me direct op de man af "zo Frank dus jij zoekt een baan in Law Enforcement?" Ik antwoordde bevestigend, Cynthia vertelde dat ze werkte voor de Justice and Solicitor General (Justitie) en dat ze er voor ging zorgen dat ik een baan zou krijgen, ik moest zo snel mogelijk mijn CV opsturen, Cynthia werkt als een Senior Officer voor o.a. de gevangenissen in Alberta. Gezien er op dit moment een van de meest moderne complexen ter wereld net afgebouwd is, en op nog geen 15 minuten staat van waar we gaan wonen, biedt dit volgens Cynthia voor mij veel mogelijkheden. Werk je eenmaal voor de Canadese Justitie dan zijn er inderdaad veel mogelijkheden, volgens Cynthia komen er nu ook veel banen vrij bij de Sheriffs Department en daar kent ze ook veel mensen. Echt ongelooflijk hoe we hier opgevangen en geholpen worden. Voorbeeld; Kelly was hier gisternmiddag om mee te gaan kijken voor een auto voor mij. Ik wil een hele goedkope auto want we moeten ons geld zo lang mogelijk op de spaarrekening houden. Kelly vond dat voor deze prijs geen betrouwbare auto's bij zaten. Hij bood ons dus hun (derde) auto aan en zei dat ik deze zo lang als nodig mocht lenen, dan kunnen jullie je geld op de bank houden en goed op zoek gaan als ik een baan heb en de boel hier goed draait. Dus zondag krijgen we deze auto, ja ongelooflijk en wat heerlijk dat we al zulke fijne vrienden hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten