vrijdag 2 januari 2015

Sneeuw en oude kranten

Gisteren +3, vandaag 16 uur later, -17 en zware sneeuwbuien........ Gisteren was waarschijnlijk de laatste opriping van de vijand van Koning Winter, de lange termijn verwachting is strenge vorst en sneeuw.

San moest vanmorgen naar haar werk en is 20 minuten eerder vertrokken ivm de sneeuwval. Gelukkig wordt een groot gedeelte van haar reisroute bestempeld als highway en wordt dus veelvuldig door de gigantische sneeuwschuivers schoon gehouden.
Ik ben zo blij dat al onze auto's all wheel drive zijn. Het scheelt enorm in de veiligheid, de wegligging is onder deze winterse omstandigheden geweldig, veiligheid staat hoog in ons vaandel.
Rik is het hier volmondig mee eens maar vindt het natuurlijk ook stoer om driftend door de bochten te scheuren...... Gelukkig doet hij dit meestal op plaatsen waar dit kan, samen met zijn maten die ook allemaal een auto hebben.

Dat doet me denken aan de tijd dat ik 17 was (300 jaar geleden) en ik gebruik maakte van de fiets en mijn brommertje. Kan me herinneren dat ik dan iets van 5 gulden moest betalen om de tank te vullen, dat was een hoop geld in die tijd. Bijbaantjes als oude kranten ophalen en visfileren in de haven van IJmuiden. Mijn vader hielp me dan om alle oude kranten naar de oud ijzerboer/krantenboer te brengen in zijn bordeaux rode Ford Taunus 1.6 L met het kenteken 05-UZ-07 (sommige dingen vergeet je nooit meer). Het Fordje was zo zwaar geladen dat de uitlaat bijna over de grond schraapte, een keer kreeg ik 25 gulden (!!!!!!) voor de lading en was zo trots. Ik ging dan regelmatig naar banketbakker Beeksma en haalde dan gebakjes voor thuis. (grappig hoe een verhaaltje over de winter in Alberta je terug kan brengen in de tijd).

Nu heeft mijn oudste zoon een bijbaantje, ik ga hem zo helpen want er is weer een behoorlijk pak sneeuw gevallen en voorlopig blijft het ook sneeuwen. Met het voorbij schrijden van de tijd zijn ook de vergoedingen voor bijbaantjes veranderd. Van het dagenlang oude kranten ophalen voor 25 gulden wordt nu door Rik sneeuw geschoven voor 20 dollar per oprit en stoep (30 minuten werk).

Ik ga nu onze oprit doen en tig meter stoep doen, Rik ligt nog te slapen en Koen is logeren bij een maat, ja de tijden zijn veranderd, kom op ouwe aan het werk!

Ik wens iedereen die trouw mijn verhalen lezen een fantastisch 2015 toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten