dinsdag 12 augustus 2014

Rijbewijs

(door lange werkdagen is er enige vertraging opgelopen, sorry)

Rik moest vanmorgen om 09.30 afrijden voor zijn rijbewijs. Hij was weer behoorlijk zenuwachtig, San bracht hem naar de examinator (ik moest weer eens werken). Na een half uur zweten kwam dan eindelijk het verlossende woord, geslaagd! Dolgelukkig is onze oudste telg, hij kan het amper bevatten maar hij heeft zijn mobiliteit terug. Meteen zat Rik al zijn vrienden af te bellen en afspraken te maken want nu hoeft hij nergens meer heengebracht te worden en dat geeft hem en ons als gezin een heleboel voldoening en rust. Klasse Rik, we zijn Grizly beretrots op je!

Nog een week of 4 en dan zetten we voor 16 dagen voet op Nederlandse bodem. De zomer vliegt voorbij, de ene hittegolf volgt de andere op, 27-30 graden is inmiddels gewoon geworden. De zo karakteristieke thunderstorms die voor de broodnodige neerslag en afkoeling zorgen zijn zeldzaam. Vorig jaar vroegen we ons nog af waarom de Canadesen airco in huis hebben maar nu weten we het antwoord. Vooral de nachten zijn moeilijk, zeker als je veel overwerkt en je 's morgens uit je bed strompelt met het idee dat je er net 5 minuten in ligt.

We houden nog steeds het Nederlandse nieuws in de gaten en verbazen ons over het gigantische verschil met waar wij nu wonen en werken. Er is hier zoveel werk, ongelooflijk, de economie draait hier bijna op volle toeren. Ik zeg bijna omdat er veel meer banen zijn dan beschikbare mensen.
Dat is bijna niet voor te stellen maar toch is het zo, de olie en gas industrie draait op volle toeren en is bezig gigantisch uit te breiden. De economische vooruitzichten zijn dan ook geweldig.

San zit in haar laatste 2 weken van haar opleiding, deze week haar laatste assignment ingeleverd en verbaasd vraagt ze zich nu af of ze geen huiswerk meer heeft. Waar ze nu stage loopt zijn ze zeer over onze San te spreken en wordt haar meerdere malen verteld dat ze toch vooral moet solliciteren. Hier is veel vraag naar verpleegkundigen en als je begint met werken ligt je salaris op een, zeker voor Nederlandse begrippen, hoog niveau.

Rik is lyrisch over zijn auto, de motor liep niet naar wens volgens hem had dat te maken met het luchtfilter. In een minuut had hij het oude filter eruit gehaald, ik stond met mijn ogen te knipperen (mijn technische kennis is bedroevend). Wij naar Canadian Tire en voor $20 een nieuwe gehaald, ik heb deze maar gesponsord want ik heb de auto aan Rik geleverd zonder, juist, een schoon luchtfilter. Het kostte hem weer een minuutje het filter te plaatsen, de motor werd gestart en inderdaad hij loopt weer als een zonnetje! Ik krijg een dikke knuffel van hem en voel me de rijkste man ter wereld, wat heb ik toch 2 geweldige kerels die ik mijn zoons mag noemen.

Koen groeit als een raket, ongelooflijk! Koentje is inmiddels een forse Koen geworden en torent boven zijn leeftijdsgenoten uit. Ik liep laatst met hem door de St Albert mall voor een boodschap en Koen had het hoogste woord over de nieuwste Adidas voetbalschoenen en probeerde me de plaatselijke sportzaak in te praten. Dat Koen aan het transformeren is tot een atletische en knappe jongeman wordt ook opgemerkt door de plaatselijke schonen. Er liep ons een groepje jonge dames tegemoet die bij het zien van Koen elkaar aanstootten en hem glimlachend van top tot teen opnamen. Toen ze ons passeerden hoorde ik hun nekwervels kraken van het omkijken. En onze Koen.....hij zag of hoorde niks want hij had het veel te druk om zijn vader de enorme voordelen van de nieuwst voetbalschoenen uit te leggen.

1 opmerking:

  1. Hoi Susanne,Frenk,Rik en Koen,
    Wat een leuke blog hebben jullie!
    Bij toeval heb ik die gevonden. We zaten vanavond tijdens het eten met Floor herinneringen op te halen van de basisschool. Daarbij viel ook natuurlijk Rik zijn naam omdat hij ook bij Floor in de klas zat. Ik vroeg Floor of ze nog wel eens iets van of over Rik op FB had gelezen en volgens Floor zag ze op Instagram wel eens wat voorbij komen.
    Wat hebben jullie al roerige tijden achter de rug en wat hebben jullie al mooie resultaten behaald!!! Echt ontzettend knap van jullie hoor. Dat verdient RESPECT! Wat een doorzettingsvermogen!
    Frenk, complimenten voor de wijze waarop je de verhalen beschrijft! Leuk om te lezen. Wat een totaal andere wereld hè.
    Nu we de blog gevonden hebben gaan we zeker vaker jullie ervaringen volgen. We wensen jullie heel veel succes met alles wat nog op jullie pad komt en hopen op betere tijden voor jullie. (het lijkt er in ieder geval op dat die er aan zitten te komen).
    Wellicht komen we elkaar over een paar weken bij de Deka in Santpoort tegen. Wat héérlijk voor jullie dat jullie even terug kunnen naar Nederland om daarna weer vol energie en goede moed verder te werken aan jullie grote droom, dit grote avontuur.
    Liefs en groetjes,
    Floortje, Coen en Ria Brans

    BeantwoordenVerwijderen