zondag 5 januari 2014

Oppassen geblazen.

We lezen dat het in de USA ook aan het winteren is, wat daar als extreem wordt ervaren is hier normaal. Ik had gisteren een avonddienst en toen ik rond 23.00 uur naar mijn auto liep was de gevoelstemperatuur -38. Als je dus vanuit een verwarmde ruimte naar buiten loopt ervaar je een temperatuur verschil van zo'n 60 graden, dit slaat dus letterlijk op je strot!
Op zo'n 4 uur rijden noordelijk van ons waar de teerzanden zijn bij Fort McMurray is het rond de -50, hier wordt gewoon doorgewerkt, ja ook buiten op de oil rigs. Bij deze kou blijven vooral de secundaire wegen spiegelglad, ik rijd niet harder dan 60 naar en van mijn werk. Sommigen denken dat het wel harder kan, veelal de eigenaren van de giga grote pick ups, die denken dat ze in hun rijdende fort veilig zitten. Nee dus, vaak zie je ze in de ditch (vertaald; berm) staan. Helaas voor dit soort Jos Verstappen coureurs is deze zogenaamde ditch geen keurig kort gemaaide berm of grindbak. Na 2 maanden winter ligt er langs de weg inmiddels een sneeuwwal van 1 tot 2 meter hoog, eergisteren zag ik een pechvogel die het had gepresteerd om zijn voertuig bovenop zo'n sneeuwberg te "parkeren", is niet handig bij - tig (stel je voor dat je motor afslaat en je zit langer dan een half uur vast zonder hulp), heb je geen noodpakket met bv isolatiedekens bij je dan kan doodvriezen een triest vervolg zijn.
Dus naast alle schitterende plaatjes van sneeuw en ijs moet je realistisch zijn en ook de gevaarlijke kant van deze winters in Alberta zien.

Koen moet vandaag een wedstrijd spelen in Red Deer (2 uur rijden van St Albert), ik kan niet kijken want er moet ook gewerkt worden. San rijdt mee met vrienden en Koen rijdt mee met de coach en zijn zoon. Hier is het allemaal heel normaal zo'n afstand rijden maar ik zal blij zijn als ze weer veilig thuis zijn. In Nederland zou zo'n wedstrijd afgelast worden maar hier krijg je een boete als je niet op komt dagen! Ik vind dit nogal onverantwoordelijk en verbaas me dan ook regelmatig over dit soort zaken.

Het zonnetje schijnt nu uitbundig bij -29 (chill factor -37)............

1 opmerking:

  1. Hier in Nederland hebben we het tegenover gestelde en is de lente al begonnen. Als ik eerlijk ben vind ik dit ook wel lekkerder dan de min tig bij jullie. Rik heeft in elk geval werk genoeg haha. Groetjes en rij voorzichtig!!

    BeantwoordenVerwijderen