dinsdag 4 juni 2013

Verkeer

Voor Rik een mountainbike gekocht, hij is er heel blij mee. Het geeft hem een stuk van zijn mobiliteit terug, iets wat hij miste en wat in Nederland zo gewoon was. Wat hij minder op prijs stelde is het feit dat er ook een helm gekocht moest worden, een helm!!!!! die ga ik niet dragen hoor.
Nadat ik geduldig de financiele consequenties had uitgelegd als je niet een helm draagt (uiteraard ook de mogelijke gevaren), zoals de onvermijdelijke bekeuringen, stemde hij knarsentandend toe.
Fietsen doe je hier op de weg (fietspaden zijn er eigenlijk niet), verbazingwekkend dat dit over het algemeen zo goed gaat. Stel, je rijdt op een drukke weg en hebt niet veel overzicht, dit gebrek aan overzicht is niet zo verwonderlijk, rijd je bv achter een giga pick up truck dan is je zicht danig beperkt, afstand houden is dan ook handig. Dan opeens zie je dat de knipperlichten aan gaan en er naar links wordt gestuurd, met een ruime boog worden dan de fietser(s) gepasseerd. Ik denk dat ik als Nederlander mag zeggen dat wij toch wel heel goed kunnen fietsen, de gemiddelde Canadees trekt zijn fiets hooguit voor 5 maanden uit de garage (heeft iets met sneeuw en ijs te maken) en velen fietsen dus weinig. Laatst zat ik achter een fietser die van de heuvel af reed, ik schatte de leeftijd van deze waaghals op 80+, waarschijnlijk zaten er op dit antieke model fiets geen remmen want als mijnheer Wijdbeens suisde hij al slingerend naar beneden, als zijn wielrenschoenen in contact kwamen met het asfalt dan sprongen de vonken eraf, hilarisch! De tranen stroomden over mijn wangen terwijl ik hem passeerde, ik keek opzij en zag dat het gezicht van Speedy Gonzales er verwrongen van angst uit zag. Gelukkig kwam hij veilig beneden.

Koen heeft ook een mountainbike (geleend van de familie Callens) en heeft een knalrode en stoere helm uitgezocht. Met hem gaan we gezamenlijk de buurt per fiets verkennen zodat we hem over een tijdje met een gerust hart alleen zijn weg kunnen laten vinden. Niet omdat het gevaarlijk is, zodra automobilisten fietsers of voetgangers zien die mogelijk over willen steken dan wordt er meteen afgeremd. Zo gauw je aanstalten maakt om daadwerkelijk te gaan oversteken dan staat al het verkeer stil aan beide kanten van de weg. Een verademing vergeleken bij het toch wel hectische verkeer in Holland.
We willen dat Koen goed de weg weet en dus ook weer zijn weg naar huis weet te vinden. Rik rijdt al veel op zijn aanwinst en heeft gisteren het gras gemaaid bij Willem en Johanna. Dit op een grote grasmaaier, eentje waar je op kunt zitten (hun tuin is giga groot). Na anderhalf uur was hij klaar, moe maar voldaan en in zijn zak knisperende dollars. Kassa!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten