woensdag 6 maart 2013

effe een bandje oppompen

In het "kleine" autootje van San komt er de melding dat een band te zacht is. Vanmorgen moesten we boodschappen doen en dat is op zich een uitje want San hoefde vandaag zowaar niet naar school. Het tankstation ligt op de route dus besloten we meteen de banden op te pompen. Vol goede moed zetten we onze auto bij de "airpump", gooiden een looney (dollar) in de gleuf en het apparaat begon te grommen als een cougar in de bronstijd. Ik pakte de slang om op het ventiel te plaatsen en keek waar de meter zat die aangeeft hoeveel bar erin zit en hoeveel er eventueel bij zal moeten. Zelfs de minder technische lezers moeten begrijpen waar ik het over heb. Tot mijn verbazing zat er geen meter op en ook niet op de airpump zelf. Ik besloot even het tankstation in te lopen en te vragen hoe de gemiddelde Canadees zonder een meter de luchtdruk kan inschatten. In gedachten zag ik er eentje met zijn mond aan het ventiel hangen, op het moment dat de ogen uit de kassen ploppen dan zit er ongetwijfeld teveel lucht in. De Chinees uitziende dame achter de balie begreep totaal niet waar ik het over had en heel eerlijk gezegd was dat wederzijds. Zoiets als wat je hoort in de plaatselijke Santpoortse Chinees maar dan in het dialect Chinees Hebreeuws, geen touw aan vast te knopen. Ongeacht het feit dat ik meer geduld heb gekregen zag ik al snel in dat hier weinig eer te behalen viel en dus probeerden we het een tankstation 100 meter verderop. En ja hoor alweer zo'n meterloos apparaat, ik keek nu toch wel wat meer op mijn hoede om me heen (zo van waarschijnlijk ben ik degene die a technisch is). Ook San, de meest tecnische van ons twee (ja ik geef het eerlijk toe), zag nergens een metertje, digitaal aflezertje of wat dan ook. Dus maar weer het tankstation in, hier stonden 2 medewerkers achter de balie die moeite hadden om mijn perfecte Engels in deze casus te plaatsen. Waarschijnlijk overmand door medelijden besloot een van hen mee te lopen en deze domme Hollander eens haarfijn uit te leggen over deze ongetwijfeld superieure Canadese techniek.
De medewerker pakte het apparaat en sproeide meteen een aantal eenlettergreep woorden als sh.. en fu.. door de ijskoude lucht, meteen gevolgd door excuses. Door de ietwat frisse nacht (-17) was het ventiel stijf bevroren maar wat antivries doet wonderen. Wat blijkt, als je het apparaat op het ventiel van je band zet dan schiet er een soort van metalen strip uit waarop je het aantal psi kunt aflezen. Kleine streepjes op een nog kleiner stripje, koude handen en tranende ogen, gelukkig de banden zijn nog heel.......

8 opmerkingen:

  1. Les 1: voordat je een auto koopt, koop je een tire gauge. Dat je dat niet wist ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Qhat Piet said...lolpimp

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi meiden, ja was weer een emotioneel weekje. maar we gaan steeds beter, vanmiddag een sollicitatiegesprek. Ben nu bezig met 4 banen.
      San en Rik doen het heel goed op school. Vooral San heeft het zwaar met het vooral medische Engels, maar haar cijfers zijn heel goed.
      Hier sneeuwt het weer eens en is het koud.
      Groetjes van ons viertjes.

      Verwijderen
  5. Bij je verhaal kan ik alleen maar lachen ;-)

    Grt. Pascal

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ja lachen he. Elke dag wel weer wat nieuws.

    Groeten,

    Frenkieboy

    BeantwoordenVerwijderen