vrijdag 4 januari 2013

Introductie dag.

Vandaag naar College geweest. Het was een introductiedag van 9 tot half 2 voor internationale cursisten. Zo'n 18vrouwelijke en 2 mannelijke  internationale cursisten waren aanwezig. Ik was de enige uit Europa. Er was een cursist uit Mexico, 4 uit zuid Korea en Japan en de overige waren uit Jamaica. En die kende elkaar ook. De Jamaicaanse cursisten deden allemaal een soort van versnelde opleiding van 8 maanden want ze hadden al een opleiding gedaan in Jamaica. ( Zij wel en ik niet??????) Maar goed, er was een heel programma. Sprekers zoals  de directrice van Norquest College, een voorzitter van de raad van Norquest College, bankiers om uit te leggen over rekeningen en creditcards, 3 studenten over hun ervaringen als internationaal student, een dame van de studentenraad (het was een goed ding om lid te worden of ook in de studentenraad te gaan) en nog een aantal. Er werd ook gesproken over ziektekostenverzekering, culture shock, off campus werk vergunningen enzovoorts.
Ook kregen we een rondleiding door de bieb op de 6de verdieping. Je mag 20 boeken per keer lenen, 3 weken houden en 2x verlengen. Maar je mag maar 4 boeken over 1 onderwerp meenemen. Er staan ongelovelijk veel computers in de bieb voor onderzoek. Sommige met scanners. Printen kost 15 dollarcent per A4 tje. Op de 1ste verdieping is de registrar voor allerlei zaken op gebied van betalen, inschrijven en een id kaart laten maken. Ook is daar tegenover een kantoor met een diversiteit aan mensen die je overal mee willen en kunnen helpen. Carriere begeleiders. Zij helpen je met je CV, coverletter en sollicitatiegesprekken oefenen. En helpen je met het vinden van een baan. Er is een dame die je kan helpen met en hoe studeren. Dus heel veel informatie. De info over de lessen zelf heb ik maar een beetje langs me heen laten gaan. Dat zie ik komende week wel.
Mijn hoofd tolde. Na afloop beneden in de kelder een slot gekocht voor mijn kluis. Een combinatieslot.  3x naar links en 2x naar rechts en nogmaals naar links. En dan ook nog de cijfers onthouden. Waar zijn de hollandse kluisjes met een chip, haha. Nadat ik het slot op een kluisje had gedaan moest ik weer terug naar de kelder om een tag te kopen. Die mag ik maandag aan het slot hangen want dan weten ze dat ik betaald heb. Als er geen tag aan je slot zit knippen ze het slot eraf. Iedere term( = semester)  moet je je tag 'verlengen'. ( niet vergeten dus).  Na het locker verhaal naar de Registrar om een id kaart te laten maken. Ook nodig om in te loggen in de pc's. Oh en ik weet nu dat ik les heb in 3 verschillende gebouwen. De verste is 2 blokken lopen.  Goed voor de conditie, haha. Maar ik kan mijn boeken thuis laten. Krijg alles op powerpoint die ik uit kan printen. Nu nog runners  ( gymschoenen )mee voor het lab want daar kom je niet binnen met je gewone schoenen. Oh ja en op campus zoals ze dat hier noemen, dus gewoon in de school is wel een Tim Hortons ( voor degene die niet weten wat dat is dat is een soort Starbucks). Dat mag natuurlijk niet ontbreken hier in Canada. Ik ben benieuwd hoe het volgende week gaat. maar eerst maar even uitrusten van vandaag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten